Weekend Kumasi 16-05 t/m 17-05 - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Susanne Kwakernaak - WaarBenJij.nu Weekend Kumasi 16-05 t/m 17-05 - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Susanne Kwakernaak - WaarBenJij.nu

Weekend Kumasi 16-05 t/m 17-05

Blijf op de hoogte en volg Susanne

18 Mei 2015 | Ghana, Kumasi

Zaterdag ochtend om 6.00 uur had ik met Sven afgesproken om te vertrekken. Lekker vroeg op de ochtend zodat de reis met de trotro niet al te warm zou worden. Het is namelijk 3 uur rijden met een trotro voor we in Kumasi zouden zijn. 3 uur in een trotro is vrij lang en zeker als je er eigenlijk gewoon te groot voor bent en dan achterin mag gaan zitten. Helemaal opgevouwen en niet wetende waar je je voeten neer moet zetten, zodat je ook maar een klein beetje comfortabel zit. Ook nog eens een trotro die gewoon te laag was. Waardoor je niet eens fatsoenlijk rechtop kon zitten. Eenmaal in Kumasi merk je gelijk de drukte van deze grote stad. Overal zijn mensen en verkeer is een chaos. Lopen is nog sneller dan met de auto. Als eerste zijn we naar het Nationaal Cultureel Centrum geweest. Heel interessant want hier worden de dingen met de hand gemaakt, geverfd, gewoven e.d. Maar het lastige op zo’n moment is dat iedereen alles aan je wil verkopen, laten zien en eigenlijk de mogelijkheid om even rustig rond te kijken die is er gewoon niet.
Nadat we daar een rondje hadden gelopen zijn we naar de Kejetia Market gegaan. Dit is de grootste open lucht markt in West- Afrika . En hij was absoluut ENORM!! Maar heel druk en benauwd, wat het verder niet heel erg aantrekkelijk maakte.
Dus zijn we naar het paleis van de Ashanti Koning gegaan. Het oude paleis is voor mensen te bezoeken, hier hebben we dan ook een rondleiding genomen. Dit was zeer leuk ook vooral omdat ze dus nog veel van de oude spullen hadden bewaard. Sommige werkte hier nog van zoals de Koelkast, maar er waren genoeg dingen die ook niet meer werkte. Helaas mochten er in het paleis geen foto’s gemaakt worden. Dus ik heb dat allemaal niet vast kunnen leggen. Achter het oude paleis is het nieuwe paleis van de Ashanti koning gebouwd. Hier mochten we natuurlijk niet naar toe, maar het zag er wel indrukwekkend mooi uit allemaal.
We zijn een aantal hoge gebouwen op gegaan om een overzicht te krijgen over de gehele markt. Maar wat je dan voornamelijk ziet is allemaal golfplaten daken. Maar er is wel goed te zien hoe groot deze markt wel niet is.
Ik had een reisgids mee genomen en hierin hadden we even gekeken wat we nog meer konden gaan bezichtigen in de stad van Kumasi. Er zijn namelijk nog verschillende kerken en standbeelden te zien. We hadden verzonnen om naar het Lion Statue te gaan. Dus opzoek hiernaar. Voor ons gevoel liepen we goed. Maar later bleek dat we volledig verkeerd zaten. We zaten een de verkeerde kant van de trein rails. Dus dan maar over het spoor naar de andere kant. Het spoor leek verder toch niet in gebruik en voor ghanezen ook volkomen normaal want er was bijna niemand die over de footbridge liep. Ook wilden we eigenlijk nog naar Fort Kumasi. Maar om daar binnen te komen moest je betalen en als je foto’s wilde maken moest je ook nog eens even wat betalen. Dus dat hebben we toch maar overgeslagen.
Na veel wandelen hadden we besloten om naar de plek te gaan waar we zouden overnachten, we zouden namelijk overnachten bij een Nederlandse jongen die al een aantal jaar in Kumasi woont. Hier konden we dan gratis overnachten. We hadden een bepaalde plek afgesproken, en als we daar waren konden we hem bellen dan kwam hij ons ophalen. Toen we hem belde, bleek dat hij bij het Golden Tulip Hotel lekker aan het zwembad zat, dus zijn we daar ook maar naartoe gegaan. Is toch wel lekker om zo de vermoeiende dag af te sluiten in het zwembad. Voor de avond had hij ons uitgenodigd om mee te gaan en dan zou hij ons wat laten zien van het ‘’uitgaans leven’’ in Kumasi. Dit blijkt eigenlijk maar weinig te zijn en je moet zelf al met een groep komen voor het echt leuk is. In clubs staat de muziek zo hard dat er niet fatsoenlijk gepraat kan worden maar er is verder ook niemand die gaat dansen. Maar wij waren met een hele groep aantal meiden en jongens, dus we hebben het in ieder geval erg gezellig gehad. Om ong 00.30 waren we weer terug in het huis van die Nederlander we hebben nog een spel gedaan en zijn om 02.00 naar bed gegaan.
Ik was zoals elke ochtend vroeg wakker namelijk gewoon weer om 6.00 uur. En kon daarna ook niet meer slapen. Dus dan jezelf maar vermaken door een boek te lezen en een warme douche, die ze op de PCC niet hebben.
Ik had met Sven afgesproken om rond 9.00 uur te vertrekken omdat we naar het Lake Bosomtwe zouden gaan, dit is iets ten zuiden van Kumasi. En aangezien we ’s avonds weer naar Nkoranza gingen moesten we op tijd ook weer terug. Om ongeveer 11.15 waren we aangekomen in Abona het dorpje bij het lake Bosomtwe. Als tourist moet je wel even 20 Cedi betalen (€5), om alleen maar naar het meer toe te mogen. Maarja als je het wilt zien heb je dus gewoon geen andere keus. Maar het meer zag er wel mooi uit. Het heeft een diameter van 8 Km dus er was geen mogelijkheid om even rond te lopen. Maar we zijn eerst over de weg een stuk naar het zuiden gelopen. Toen bij een dorp naar het meer gegaan om daar over de stenen terug te lopen. We hadden ook het idee om er in te zwemmen, maar bij de dorpjes was niet de mogelijkheid even rustig te zwemmen want gelijk iedereen stond op je heen. Dus toen we terug aan het lopen waren hadden we op een gegeven moment een plek waar we rustig konden zwemmen zonder veel andere mensen om ons heen. En het was er heerlijk! Uiteindelijk zijn we terug gelopen nog even een ijsje gegeten en om 15.30 begonnen we aan onze reis terug naar Nkoranza. In de trotro vanaf het lake naar Kumasi zat er een zeer vriendelijke Ghanees in de trotro die erop stond dat hij de trotro en ons avondeten in Kumasi zou betalen. Daar konden we absoluut niet onderuit komen. Dus vooruit dan maar. Om 18.00 uur hadden we de trotro terug naar Nkoranza, waarin ik me in eerste instantie ook geen houden wist te vinden maar nog voor we vertrokken vroeg er een Ghanese vrouw of ik van plek wilde ruilen, ze zag blijkbaar dat ik geen fatsoenlijke houding kon vinden op de overvolle achterbank. Dus gelukkig kreeg ik iets meer ruimte op de bank ervoor. Om 20.45 waren we eindelijk weer terug op de PCC en ik was zo moe van het weekend dat ik gelijk naar bed ben gegaan en al vrij snel in slaap ben gevallen. Midden in de nacht werd ik nog 1x wakker van een ontzettend harde klap waarvan ik op de moment niet wist wat het was. Maar daar kunnen jullie verder over lezen in de blog van volgende week…

• 19 Mei 2015 - 07:33

Henk Van Dorp:

Een ware cliffhanger , kan niet wachten tot de volgende blog ;-)

Maar je bent wel een avonturierster die veel onderneemt! Leuk hoor, want zo leer je Ghana zeer goed kennen en dat is een levenservaring die je nooit meer vergeet

Groetjes en veel plezier daar

Ome Henk

• 19 Mei 2015 - 08:47

Gerda:

Wat een avonturen beleef je, prachtig zeg ! En telkens weer bij een Ghanese gaan eten. Het lijkt me allemaal een hele ervaring. ZO te lezen heb je het prima naar je zin en je trekt er wel op uit. Ik had ook niets anders verwacht, jou zo kennende. Straks kom je niet meer terug, ha, ha.
    Nou meissie, hou je haaks !
    Dikke knuffel van me !

Liefs
    Tante Gerda

• 19 Mei 2015 - 16:23

Tineke:

Nou dat is snel!
    Heel wat gedaan en vele mooie dingen gezien.
    Leuk dat het een beetje klikt met Sven, en dat jullie
    Zo saampjes op stap gaan.
    Alleen de trotro, dat lijkt me echt een ramp,
    maar ook dat is weer gelukt, en dat
    zijn toch herinneringen die je nooit meer vergeet!

Dikke knuffel van mij.

• 20 Mei 2015 - 09:10

Ina:

Zo herkenbaar jou verhaal! Wij waren daar ooit ook in Kumasi! De markt en het cultureel centrum wat een ervaring he? En die drukte! Iedereen leeft op straat lijkt wel!
    Dit vergeet je idd nooit meer! Geniet er maar van! Succes en tot de volgende keer!