Week 15: (11-07 t/m 17-07) - Reisverslag uit Butre, Ghana van Susanne Kwakernaak - WaarBenJij.nu Week 15: (11-07 t/m 17-07) - Reisverslag uit Butre, Ghana van Susanne Kwakernaak - WaarBenJij.nu

Week 15: (11-07 t/m 17-07)

Blijf op de hoogte en volg Susanne

21 Juli 2015 | Ghana, Butre

Ko-Sa Beach Resort
Vrijdag ben ik door de rest van de groep afgezet bij Ko-Sa, dan hoefde ik namelijk niet met al m’n spullen over de onverharde modder weg. Ik zou tot Maandag bij Ko-Sa verblijven. Vrijdag heb ik het nog lekker rustig aan gedaan door gewoon lekker aan het strand te liggen en wat te zwemmen. En dan zo ’s avonds weer alleen aan de tafel zitten om te eten is dan toch wel weer heel erg apart. Ik wist ook eigenlijk niet zo goed wat ik nou precies zou gaan doen in m’n eentje, dus voor m’n gevoel zou het een vrij lange avond gaan worden. Maar gelukkig heb ik met de eigenaren (ook Nederlandse mensen) een gezellig spelletje Rummicub kunnen spelen.
Zaterdag was er in Elmina een Traditioneel feest/ festival. Genaamd het Bakatue Festival. De Chief werd door de stad gedragen en er was een hele ceremonie voor het Elmina Castle. Ik weet nu nog niet precies wat het nu precies allemaal betekend. Maar het was wel heel duidelijk dat het een heel belangrijk feest is voor de Ghanezen. Het was namelijk ontzettend druk door heel de stad. Overal was muziek, mensen in traditionele kleding, optredens en overal mensen. Mensen volledig verkleed in een soort carnavals kostuum. En andere mensen met traditionele kleding en allemaal beschilderingen op het lichaam. Het was echt feest door heel de stad. ’s Avonds zou dat feest ook nog verder gaan. Maar daar had ik de energie niet voor. Dus ik ben om 17.00 weer terug gegaan naar Ko-Sa. Maar het was heel bijzonder om de Chief door de stad gedragen te zien worden en een gedeelte van de Ceremonie bij te wonen. Deze was helaas wel in een Ghanese taal. Dus ik kon er niks van verstaan. En op zo’n dag blijkt maar weer hoe bijzonder een blank persoon is. Ik mocht zo ongeveer overal wel komen en er waren speciaal voor blanken wat plekken op de voorste rij vrij gehouden. Bij Ko-Sa was een drietal ook Nederlandse dames, dus ik heb zaterdag avond gezellig met hun samen gegeten. Zo ben je als je alleen aan het reizen bent meestal toch ook niet alleen.
Voor zondag had ik een Drumles gepland staan. Dus dat was een uur lang Djembe spellen, wat wel heel erg leuk was om te doen. Ik heb ooit een aantal jaren terug eens op vakantie ook een drumles gehad. Maar daar was toch niet zo heel erg veel van blijven hangen. Ik had helaas maar 1 uurtje les. Maar gelukkig heb ik in de ene uurtje al best veel kunnen leren en zelfstandig een ritme kunnen spelen.
Aan het einde van zondag middag kwam een gezin wat ik eerder al op PCC had ontmoet. Waarvan ik ook wist dat ze zouden komen. Dus was wel weer even erg gezellig om elkaar te ontmoeten en wat ervaringen uit te wisselen. Dus zo heb ik ook opnieuw een gezellig avond gehad en daarna ook nog maar weer wat spullen ingepakt aangezien ik de dag erna alweer zou vertrekken naar de volgende bestemming!

Hide out Lodge Butre
Voor ik maandag ochtend vertrok bij Ko-Sa had ik nog even gezellig ontbeten met de familie Maters (die ook op PCC is voor langere tijd). Daarna m’n laatste spullen gepakt, betaald en even gevraagd of ze een taxi wilde bellen die me op zou halen om vervolgens naar de hoofdweg te brengen. Van daar af kon ik dan een Trotro nemen en opnieuw een andere taxi nemen om op mijn bestemming te komen. Het viel me eigenlijk nog heel erg mee qua reizen. Ik was namelijk na 3 uur op de bestemming en heb helemaal niet hoeven wachten ergens op. Het is wel echt een prachtige locatie waar deze lodge is. Namelijk gewoon op het strand. Wel vlak bij het dorp, maar daar merk je echt niks van. Heerlijk rustig aan een mooi strand. Zou eigenlijk zeggen dat het toch wel een soort paradijs op aarde is, zo mooi was het er. Ik heb daar 4 nachten in een boomhut geslapen. Voor mijn gevoel wel heel erg klein, denk niet groter dan 2 bij 3 meter met een bed, stoel en klein tafeltje. Wat ik voornamelijk heb gedaan was gewoon heerlijk relaxen en gewoon even niks doen. Er waren verder niet heel veel mensen, maar dat vond ik voor daar ook helemaal niet nodig. Zo af en toe eens een praatje en verder gewoon lekker rusten.
Dinsdag middag heb ik een stuk over het strand gewandeld. En net toen ik terug kwam zag ik dat er allemaal kleine schildpadjes uit de eitjes waren gekomen en nu op weg waren naar de zee. Ik denk dat het er ongeveer 10 zijn geweest. Ze werden door een dan de medewerkers nog even een beetje op weg geholpen dat ze de zee iets eerder zouden bereiken.
Woensdag ochtend heb ik Kano tocht gedaan over de rivier die bij het dorp ligt. Naast mij zaten er ook nog 2 Zweedse mensen die mee ging. Ze hebben er echt een prachtige natuur, veel vogels, krabbetjes en we hebben zelf nog 2 alligators gezien die in een boom lagen te zonnen. Zelf hoefde we niet te kanoën dat deed een Ghanees die ook gelijk wat over de omgeving vertelde. Na 2 uur kanoën waren we net op tijd terug, want vlak daarna begon het te regenen. In de middag klaarde het allemaal gelukkig weer op en begon gewoon de zon weer te schijnen. Dus heb ik ook nog even kunnen genieten van de zee en van de zon. ’s Avonds werd er op het strand een mooi kampvuur gemaakt en daarbij hebben we gezellig muziek zitten maken. Toen kwam het mooi van pas dat ik een drumles had gehad zondag. Het was in ieder geval heel gezellig met z’n alle rond het vuur te zitten op het strand. Met het geluid van de zee en van de Djembe.
Vrijdag was het dan alweer tijd om naar mijn volgende bestemming te gaan. Ik had dus gevraagd of ze een taxi voor mij wilde bestellen die mij naar het juiste station kon brengen zodat ik daar met een mooi grote touringcar met airco op weg kon gaan naar Kokrobite.

  • 21 Juli 2015 - 13:40

    Tante Gerda:

    Lieve Suus,

    Toch weer heel mooi om te lezen hoe je dan de draad toch weer weet op te pakken. Ik vind dat zo geweldig van je. Echt heel knap. Wat ben jij toch een hele ervaring rijker geworden. Top hoor ! En leuk dat je een drumles heb genomen. En dat feest heb meegemaakt in Elmina. En nu weer op weg naar Krokobite.
    Dat is ook weer een mooi plaatsje. Ik wens je nog een paar hele fijne dagen toe , ook in Accra en dan weer tot ziens op Hollandse bodem. HOu je haaks .
    Liefs Tante Gerda

  • 21 Juli 2015 - 19:12

    Oma Van Dorp:

    Hallo suus

    Ik ben noch niet zo ver gekomen om alles te lezen.maar dat komt noch

    Ome Wim print het voor mij uit
    De tijd gaat al op schieten dat je terg komt
    En daarom wenzen Wij je een goede vlucht .
    en hopen elkaar weer te ontmoeten
    Wij weten niet of dat een Zondag wel kan
    je moeder heeft het wel gevraagt maar dat ziet je wel

    Een dikke knuffel van Opa Oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Susanne

Actief sinds 13 Jan. 2015
Verslag gelezen: 264
Totaal aantal bezoekers 16633

Voorgaande reizen:

10 Maart 2018 - 07 Juni 2018

Minor International Health Development Suriname

06 April 2015 - 26 Juli 2015

Hand in Hand Community Ghana

Landen bezocht: