Weekend Voltzberg en Raleighvallen - Reisverslag uit Bitagron, Suriname van Susanne Kwakernaak - WaarBenJij.nu Weekend Voltzberg en Raleighvallen - Reisverslag uit Bitagron, Suriname van Susanne Kwakernaak - WaarBenJij.nu

Weekend Voltzberg en Raleighvallen

Blijf op de hoogte en volg Susanne

17 April 2018 | Suriname, Bitagron

Afgelopen weekend (13, 14 &15 april) ben ik met Lisa, Pippi en Remco op een trip naar de Voltzberg geweest geregeld via de tour operator Black Eagles. Wij zouden op vrijdag ochtend om half 8 opgehaald worden om te vertrekken voor een lange reis. Maar even voor half 8 werd er ons medegedeeld dat het waarschijnlijk kwart voor 8 zou worden. Uiteindelijk werden we echt opgehaald om half 9, onze trip zou nu echt gaan beginnen. Dit begin was de informatie dat het rijden waarschijnlijk 6 uur in beslag zou nemen en we vervolgens ook nog eens 3 uur zouden moeten varen. Dit was gelukkig vrij ruim genomen en waren we in een 5 uur rijden inclusief verschillende stops voor wat eten, boodschappen en plas pauze. Toen we om half 2 aankwamen bij de opstapplaats van de boot kregen we als lunch een roti rol van Roopram roti. Na het inladen van alle spullen was het tijd om op de korjaal te stappen en de komende uren op een houten bankje door te brengen. Gelukkig was er wel afwisseling in Zon, bewolking en af en toe wat regen, dus een poncho kwam hier prima van pas.

Komende twee nachten zouden we gaan verblijven op Fungu- Eiland waar ik en Lisa in een hangmat konden slapen en Pippi en Remco een kamertje hadden. Best wel een ervaring om in een hangmat te slapen en hier ook een beetje redelijk je weg in te vinden, maar het uitzicht was wel ontzettend mooi over de stroomversnelling van de rivier. Bij het ophangen van de hangmatten werden we al bezocht door de doodshoofdaapjes welke ook op het eiland kwamen en vanuit de hand gevoerd konden worden. De eerste avond was er door de kok die met ons mee was een heerlijke en goed vullende soep met daarnaast rijst en groente gemaakt. Dit om ons alvast voor te bereiden op de wandeling en klim die we de volgende dag zouden gaan maken. In de avond gingen we een wandeling maken door het regenwoud op het eiland. Maar eerst even langs het huis van onze gids waar bleek dat hij een vogelspin in zijn huis had en die mochten we wel even vasthouden als we dat wilden… Ik heb mezelf toch wel verbaasd en mijn hand opgehouden zodat de gids hem erop kon zetten. Hierbij vloog de adrenaline dan ook wel door mijn lichaam. Daarna gingen we nachtzwaluwen spotten op het bij gelegen vliegveld. Om eens goed te laten zien had onze gids er een gevangen. Na terugkomst bij de accommodatie was het toch wel tijd om enigszins op tijd te gaan slapen, na een vermoeiende reis en het vooruitzicht op de volgende dag. Waarbij we om half 8 werden verwacht bij het ontbijt zodat we om half 9 konden vertrekken.

Na opzich wel een prima nacht in de hangmat en wakker worden met een prachtig uitzicht, was nu dan de dag aangekomen dat we de Voltzberg (240m) gingen beklimmen, gelukkig was het nu wel droog wanneer het regent mag je hem namelijk niet beklimmen omdat het steen dat te glad is. Om half 8 stond er dus een lekker ontbijtje klaar met een gebakken ei, vers fruit, vis met groente gebakken en brood. Daarnaast stonden onze pakketjes om mee te nemen ook klaar. Namelijk 3 liter water, 2 bananen en 4 pakjes koekjes en ook nog wat brood dat we mee konden nemen. Het zou namelijk een wandeling zijn van 2.5 uur naar de voet van de Voltzberg en dan nog ongeveer 30 minuten om boven te komen, even uit te rusten weer naar beneden te gaan en weer die 2.5 uur terug te wandelen. In z’n totaal dus wel een uur of 6.5. Dit klopte wel aardig. Wij begonnen om 8.45 met wandelen en waren uiteindelijk om 12.00 uur boven op de berg. Mooi op tijd aangezien het begon te regenen toen we boven zaten. Maar niet alleen boven op de Voltzberg was heel bijzonder. De weg ernaartoe en de weg terug waren ook erg mooi. In totaal ruim 18 km gelopen en dieren gezien zoals een slinger aap, een Labaria en Bush master (gifslangen), mooie vlinders, gifkikker, verschillende vogels en salamanders. En aan het einde van de wandeling hadden we nog ruim een uur de tijd om te zwemmen bij een waterval voor onze kok kwam met heerlijke baka bana (gebakken banaan) en worstenbroodjes en we weer terug zouden varen naar fungu eiland. Deze avond was er ook nog eens een culturele avond van Raleigh mannen met vooral veel muziek en dans. Maar in z’n totaal wel zeer leuke maar ook inspannende dag.

Ook de volgende ochtend stond er om 7.45 uur alweer een ontbijtje klaar om weer vroeg te kunnen vertrekken naar de moedervallen. Wat opnieuw ongeveer 45 minuten lopen was. Maar helaas opnieuw in de regen en die regen is eigenlijk de rest van de dag niet meer op gehouden. Maar het heeft toch ergens wel wat om door de regen naar de watervallen te gaan. Stiekem vielen de watervallen me wel wat tegen, ik had toch nog iets groters verwacht dan de stroomversnelling die we zagen. Wel was het erg leuk om op de terugweg nog wat verder stroomopwaarts te gaan om daarna met een band de boot uit te mogen springen en op de stroming terug te gaan naar het verblijfpunt. Helaas was daarmee ook wel het einde van de trip aangebroken en konden we onze spullen weer inpakken en weer een kleine 2 uur in de boot in de regen op weg naar de auto.

Vanwege de vele regen hebben we de lunch gekregen in de auto, dit was toch wel een uitdaging om fatsoenlijk te eten en drinken in een rijdende auto over een kibbelende weg. Dit resulteerde er bij Pippi dan ook in dat een deel van de bami en kip door de auto lagen en ik een uitdaging had om drinken in de bekers te schenken. Daarbij was de weg slechter dan bij de heenweg door de vele regenval. Maar toch waren we met ruim 5 uur rijden weer terug in Paramaribo en was dit eerder dan de verwachting. Al met al een erg leuk en gezellig weekend, maar zeker ook zeer inspannend al het wandelen en het beklimmen van de berg!

• 17 April 2018 - 13:26

Gerda:

Super mooi verhaal. Het was zeker een hele tour, dat geloof ik graag. En je bent wel een stoere meid hoor met die lekkere vogelspin in je hand. of ik dat doe, weet ik nog niet hoor! Nog vele mooie momenten daar. Veel plezier nog.

Liefs Tante Gerda

• 17 April 2018 - 13:53

Tineke:

Nou ik doe dat in ieder geval niet. Krijg nu al de kriebels.
    Leuk verhaal weer Suus en wat een prachtige omgeving.
    Jullie genieten daar wel, zo te zien aan de foto's.
    Alleen jammer van de hoeveelheid regen.
    Nou succes maar weer en de groetjes hier uit Reeuwijk.
    Xx Mams

• 18 April 2018 - 13:14

Dimaranca:

lieve suzan wat een avonturen in prachtig landschap.....wij waren met zo'n 45 Arkers naar het Openluchtmuseum een heerlijke buitendag in de lentezon in vrolijk gezelschap....we hoeven niet meer televen zoals 100 jaar en langer geleden .....wat hebben die voorouders hard moeten werken ......!!!Mamma en Gerda verheugen zich erop naar jou toe te gaan ....nog een boeiende tijd en succes met je opdracht/onderzoek ....wil dat ook een beetje vlotten of valt het tempo daar tegen ......veel liefs en succes Dimaranc