Genieten van een heerlijke week vakantie deel 2 - Reisverslag uit Berg en Dal, Suriname van Susanne Kwakernaak - WaarBenJij.nu Genieten van een heerlijke week vakantie deel 2 - Reisverslag uit Berg en Dal, Suriname van Susanne Kwakernaak - WaarBenJij.nu

Genieten van een heerlijke week vakantie deel 2

Blijf op de hoogte en volg Susanne

03 Juni 2018 | Suriname, Berg en Dal

Maarja een vakantie week zou een vakantie week niet zijn als hij niet vol zit met trips toch. Dus de volgende ochtend (24-05) stond alweer op de planning om om 8.00 uur opgehaald te worden en naar Brownsberg te gaan. Zo gezegd zo gedaan om stipt 8 uur stond de gids er, we moesten alleen nog wel even 3 andere vakantiegangers ophalen die mee zouden gaan. Maar opnieuw nergens te bekennen, zal het dan toch aan ons liggen??? Maar gelukkig niet, ze waren gewoon verkeerd voorgelicht en stonden op een andere plek dan dat ze opgehaald zouden worden. Die communicatie hier in Suriname, die is echt zo absoluut geweldig…. Maar vooruit na even zoeken kon de trip dan toch beginnen. Opnieuw eerst maar eens twee uur rijden, om aan te komen bij DE stuwdam van Suriname bij het Brokopondo meer. Best wel indrukwekkend om zo’n grote/hoge stuwdam te zien. Na een rondje foto’s maken, zouden wij onze weg vervolgend naar de Brownsberg. Deze keer de berg niet beklimmen maar gewoon met de auto naar boven rijden, om vervolgens daar vandaan een stuk naar beneden te lopen naar de Leo en Irene vallen en daar lekker te kunnen afkoelen. Op de terugweg hebben we ook nog wat apen kunnen spotten en kunnen genieten van de prachtige vergezichten die we regelmatig tegenkwamen. Na deze stevige wandeling zijn we weer met de auto de berg af gereden en zijn we naar onze verblijfplaats Ston Island gegaan.

Hier zouden we overnachten en de volgende ochtend wel kunnen genieten van een prachtige zonsopkomst en het heerlijke zwemwater in het meer. Na het ontbijt heb ik eerst een even mogen proberen hoe het is om een cassave brood te maken en zijn we vervolgens met de boot het meer opgegaan naar een eiland waar een gezin woont met een eenden boerderij en waar ook een apen familie woont en een luiaard, na een korte bezichtiging moesten we wel weer terug om verder te reizen de Boven-Suriname rivier op richting Jaw-Jaw. Dat hield dan in eerst nog een uur in de auto, weer nieuwe gasten ophalen, de drie reizigers van de dag ervoor waren namelijk alweer terug naar Paramaribo gegaan. Dit keer was het een wat ouder stel waarvan de dame Nederlanse-surinamer was. De opstapplaats van de boot was bij Atjoni, eigenlijk de plek waar iedereen de boot op stap om de Boven-Suriname rivier op te gaan. En zo voor het weekend is het daar toch best druk, dus om het daar gewoon aan te kijken hoe dat allemaal gaat was al een aardige belevenis. Eenmaal op de boot scheelde het wel dat het hoogwater was, dus we eigenlijk vrij gemakkelijk door konden varen, we waren dan ook met ongeveer driekwartier op de boot bij Jaw-jaw. Jaw-jaw is een Saramacaans dorp langs de rivier, waar ook twee soort van toeristen resorts zijn zo zaten wij op het Djamaaika resort (maar verwacht dan echt geen luxe hoor). Er waren namelijk bedden met matrassen, alleen je lag nog op de lattenbodem, ook wanneer je de matrassen opstapelde. De kamer was een rechthoekige zaal waar precies 2 eenpersoons en 1 tweepersoons pasten, maar er verder eigenlijk geen ruimte over was ook niet echt tussen de bedden. Bij een resort komt er toch iets anders bij mij naar boven, ookal ben je dan in het binnenland van Suriname.

Op jaw-jaw hebben we de eerste middag een dorpswandeling gedaan om er een beetje achter te kunnen komen hoe de mensen daar dan leven in zo’n inheems dorp en verschillende van de dorpsbewoners leren kennen. Helaas, waren de mensen niet heel blij met de fotocamera’s die meer waren gekomen. Wat ik me misschien ook wel enigszins kan voorstellen, maar voor ons wel jammer. Op dag twee van dit bezoek stond er op de planning om een bezoek te brengen aan het verder gelegen dorp Nieuw Aurora, alleen kwam dit voor mijn gevoel toch weer een beetje op het zelfde neer als Jaw-jaw. Eenmaal weer terug bij ons op het resort hadden we alleen nog op het einde van de dag een boswandeling met gids erbij. Maar helaas heeft Patrick vroegtijdig moeten afhaken omdat hij een aantal van zijn lotgenoten tegenkwam en de finale van de Champions league ging kijken, vooruit dan maar. Dus we hebben de boswandeling onder begeleiding van een gids met z’n drieën gedaan. Maar het was zeker wel een mooie wandeling door de natuur, afsluitend met een heerlijke plensbui, dus creatief zijn en een groot blad van een boom nemen om als paraplu te gebruiken en een klein beetje droog te blijven.

Deze avond stond er een culturele zanggroep op de planning, zelf had ik er misschien toch iets meer van verwacht maar en kwamen 3 dames en een heer verschillende kerkelijke liedjes zingen. En daarna opnieuw een nacht op dit heerlijke bed… De volgende ochtend hadden we gelukkig heerlijk de tijd en stond er niks meer op de planning alleen dat we na de lunch terug zouden varen naar Atjoni en daar vandaan weer met de bus naar Berg en Dal resort zouden rijden. Maar voor we naar Berg en Dal gingen, gingen we nog langs bij een Goudmijn. Het zoeken van Goud is iets waar vele Surinamers toch wel mee bezig zijn, soms illegaal maar ook vaak legaal en hier hebben we een kijkje mogen nemen. Helaas waren ze niet aan het werk omdat het voor hun nu ook een rustdag was. Na een korte rondleiding zijn we dan maar doorgereden naar Berg en Dal een erg mooi resort aan de Suriname rivier waar we toch nog even heerlijk onze rust konden pakken en genieten van een heerlijk bed. Om op deze manier een prachtige mooie vakantie week te kunnen afsluiten!

• 03 Juni 2018 - 19:00

G:

Dit was ook TOP !! Leuk om je verhalen weer gelezen te hebben en nog heel veel succes voor de laatste loodjes. Liefs Tante Gerda