Bezoek - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Susanne Kwakernaak - WaarBenJij.nu Bezoek - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Susanne Kwakernaak - WaarBenJij.nu

Bezoek

Blijf op de hoogte en volg Susanne

21 Mei 2018 | Suriname, Paramaribo

Inmiddels al weer even geleden dat er een blog van mij is geweest, inmiddels zijn natuurlijk Patrick, mijn moeder en tante Gerda gearriveerd. Dat maakt het dat ik wat minder tijd over heb om dit soort dingen te doen. Maar helaas was hun komst hier naartoe niet geheel vlekkeloos. De taxi waarmee ze vanaf het vliegveld naar het appartement gebracht zouden worden was afgezegd, wat helemaal niet de bedoeling was. Gelukkig is dit heel makkelijk opgelost door gewoon daar ter plekke een taxi van het luchthaven transport te vragen. Uiteindelijk niks aan de hand en waren ze hier toch nog enigszins op tijd. Ik had namelijk net het eten en een heerlijk toetje klaar staan. Dit overheerlijke toetje (appeltaart) was aan de ene kant omdat het de dag erna Moederdag was en ook Patrick nog een jarig is tijdens deze vakantie.

De volgende ochtend (zondagochtend) stond er gelijk een druk programma klaar, er waren er namelijk een aantal die graag naar de vogeltjeszang wedstrijd wilde op het onafhankelijkheidsplein. Maarja deze wedstrijd begint wel al om 07.00 uur in de ochtend… Wat moet je je daar nou bij voorstellen: In Suriname is een klein vogeltje eigenlijk bijna het zelfde als een hond of kat in Nederland. Bijna elke man heeft wel een vogeltje, als het er niet meerdere zijn. Deze vogeltjes leiden ze dan op tot een zang vogel (nee, geen idee hoe je dat moet doen). Op de zondag ochtend komen er dus vele Surinaamse mannen met hun vogeltje naar het onafhankelijkheidsplein, hier wordt dan een competitie gehouden tussen de vogels en er wordt dan gekeken naar het vogeltje wat de meeste aantal geluiden maakt. Dit zijn dan telkens twee vogels die tegen elkaar spelen, de rest van het plein staat overigens ook helemaal vol met allemaal kleine vogelkooitjes. Het is namelijk echt het troste bezit van deze mannen. Na een bezoek aan deze wedstrijd hebben we gelijk een klein rondje gemaakt langs wat bezienswaardigheden van Paramaribo. Om 10.00 uur zijn mijn moeder en tante Gerda naar een dienst geweest in de grote Kathedraal hier in Paramaribo, zodat Patrick en ik ondertussen wat inkopen konden gaan doen (met name fruit) op de wekelijkse zondagochtend markt langs de Tourtonnestraat. En vervolgens een heerlijke Moederdag brunch konden klaarmaken.

Maandag (14 mei) zijn Patrick en ik heerlijk samen op stap geweest en wat stond erop de planning en Zipline en Quad tour. Eigenlijk heel kort te beschrijven ‘’ontzettend gaaf!’’. We werden om half 9 in de ochtend opgehaald om naar Parabello te rijden, daar hebben we eerst een Zipline tocht gedaan over en door het water met de langste baan 320 meter en daarnaast ook de hoogste baan 17 meter. Maar de waterstand was op dat moment vrij hoog wat er toe leidde dat ik volledig nat was na het Ziplinen. Na het Ziplinen was het tijd om te gaan Quad rijden, we waren met z’n 3e en een gids. In het begin toch nog wel een soort spannend maar na even wennen was het heerlijk doorrijden, eerst over een dirtroad vervolgens door de jungle met zo’n 50 cm aan water, dus natte voeten halen. Soms hele steile hellingen dus ik was maar wat blij dat de gids erbij was om ons te begeleiden. Na deze tour van 2 uur door allemaal verschillende landschappen kwamen we weer terug bij Parabello, hier hebben we nog kunnen genieten van een lekkere lunch en het heerlijke weer. Helaas moesten we wel nog even wachten op onze gids/chauffeur om ons terug te brengen naar Paramaribo vanwege problemen bij de andere groep. Maar toch elk nadeel heeft ook zijn voordeel, toen de gids terug kwam vroeg hij namelijk of we nog even wilde helpen met het terug rijden van de quads naar de berging. Oftewel nog even een extra ritje maken over ook de openbare weg van Suriname! Super gaaf dus.

Woensdag wilde we eigenlijk naar de Paramaribo Zoo gaan, maar helaas liet het weer dat nog niet toe. Dat dan maar een dagje uitgesteld naar de donderdag en dat was een prima keuze, dus donderdag ochtend lekker op tijd zodat de zon nog niet zo warm was. Zo’n Zoo hier in Suriname is absoluut niet te vergelijken met een dierentuin in Nederland, maar toch heel leuk ook omdat er eigenlijk alleen maar dieren te vinden zijn die ook in het wild in Suriname voorkomen. Dus wat hebben we daar dan zoal gezien apen, jaguar, slangen, miereneter, toekan, ara’s en ga zo maar door.

Met de weersvoorspelling van vrijdag lieten het toe om een poging te doen om naar Overbridge te gaan een soort kleinschalig ‘’resort’’ aan de Suriname rivier. Maar eerst wel een autorit van een uur, gelukkig wel met een gezellige chauffeuse, voor het eerst een vrouwelijke taxi chauffeuse. En de weersvoorspellingen hebben niet gelogen, het was er namelijk zeker prima weer. Heerlijk relax een beetje zwemmen en een stukje wandelen om daarna aan het einde van de middag weer terug rijde naar Paramaribo.

En dan komt het weekend tijd om op echte trips te gaan het staat namelijk helemaal vol geboekt. Eerst een nacht naar Fredriksdorp een oud plantage langs de Commewijne rivier, eerst een uurtje met de auto en daarna de rivier over varen. Fredriksdorp is nu een prachtig en rustgevend resort waar vandaan je verschillende leuke trips kan doen. Zo begonnen wij met de Dolfijnen tour, we gingen dus weer met de boot terug de Commewijne rivier op om te kijken of we dolfijnen konden spotten en dat is zeker gelukt! Wanneer de dolfijnen in hun jachtmodus zijn zie je er niet veel van dan gaan ze namelijk gewoon achter de vissen aan. Maar er waren toch een aantal dolfijnen die waarschijnlijk al genoeg hadden gegeten en rondom de boot kwamen spelen. En dan merk je pas hoe nieuwsgierig die dieren echt zijn, ze kwamen echt dicht bij de boot en sprongen met enige regelmaat naast de boot uit het water echt een pracht gezicht om te zien! Na zo’n 2 uur op het water was het tijd om terug te gaan naar Fredriksdorp om lekker te gaan lunchen. Na de lunch konden we aansluiten bij de Historische tour over de plantage met indrukwekkende verhalen over het verleden van de plantages. Voor de volgende tour die op de planning stond hadden we nog even de tijd om wat tijd om uit te rusten. Het volgende op de planning was namelijk de schildpadden tour naar Matapica. Maar voor we daar aan konden komen moest er nog wel even 1.5 uur varen in een klein bootje door het moeras gebied. Wat een pracht is dat met de ondergaande zon. Eenmaal op het strand aangekomen was het toch wel donker en vol met muggen. Toch was het nodig om voor echt de strandwandeling te gaan doen te genieten van een romantisch diner op het strand/bos. En vervolgens tijd om het strand over te struinen op zoek naar schildpadden die hun eieren gingen leggen. Ja hoor opnieuw is dat geluk al kostte het wel heel wat tijd en kilometers. Uiteindelijk waren we namelijk om 00.30 weer terug bij onze Cabana (hutje) op Frederiksdorp.

En natuurlijk de volgende ochtend er weer op tijd uit, maar eerst nog even wat gegil van de bovenverdieping waar moeders en Gerda slapen, want er lopen BEESTEN!! Alleen was er helemaal niks te zien.. Dus dan toch maar (niet heel rustig) gaan slapen. En dan de zondag (20-05) op voor een lekker ontbijtje en daarna een fietstour van ongeveer 5 kilometer heen en 5 kilometer terug langs verschillende oud plantages, sommige volledig vervallen, sommige nu in gebruik voor vakantiegangers, sommige in gebruik door Surinamers voor de landbouw. Zo zijn we over 5 verschillende plantages gefietst, tot er geen weg meer verder was en we verplicht terug moesten fietsen. We mogen onze gids Phil wel dankbaar zijn aangezien hij er voor ons twee prachtige en gezellige dagen van heeft kunnen maken. Uiteindelijk zijn we om half 2 in de middag weer terug gekeerd naar Paramaribo om ons voor te kunnen bereiden op de rest van de week waar in veel leuke dingen te wachten staan!

• 22 Mei 2018 - 09:56

Anja Dekker:

Weer genoeg beleeft! Nog veel plezier allemaal! Fijn dat Patrick, Gerda en je moeder er zij. Ik zag ook al foto's op fb top!
    Groetjes uit Meppel xx