Week 2 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Susanne Kwakernaak - WaarBenJij.nu Week 2 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Susanne Kwakernaak - WaarBenJij.nu

Week 2

Blijf op de hoogte en volg Susanne

24 Maart 2018 | Suriname, Paramaribo

Na een week toch een soort vakantie te hebben gehad en genoten te hebben van het mooie weer hier. Begint deze week toch iets anders, namelijk met af en toe een flinke regenbui en dat terwijl het nu het droge seizoen zou moeten zijn hier… Daarnaast hebben we ook een start gemaakt met ons onderzoek in het Sint. Vincentius Ziekenhuis. En dat ging natuurlijk lekker op z’n Surinaams. Onze gehele planning werd namelijk meteen omgegooid, net zoals ze dat de week ervoor ook al hadden gedaan. Bij de kennismaking kregen we te horen dat we zouden beginnen op afdeling 80, de interne, wat in hield dat we moesten beginnen met de interviews (wat in eerste instantie niet de bedoeling was). Maar dat hebben we van het weekend dus maar snel voorbereidt om daarmee te kunnen starten. Maar toen kwamen we daar Dinsdag om 8.00 uur en werd ons verteld dat we toch op de poli Chirurgie moesten beginnen. Oftewel het werk van het weekend had geen zin gehad voor nu, aangezien we op de poli een dossier onderzoek gaan doen naar het aantal gevallen met diabetes wat het afgelopen jaar was geweest. Aangekomen op de chirurgie poli was deze nog gesloten aangezien zij pas om half 9 open gaan. Dus dan maar even geduldig wachten, om vervolgens om half 9 te horen te krijgen dat het toch niet heel handig is om daar te beginnen tijdens de politijden want dan zijn de dossiers niet beschikbaar. Dan toch maar weer naar de afdeling interne om daar te starten. Zo gezegd zo gedaan, dus wij alsnog naar de afdeling interne.

Eenmaal op deze poli aangekomen was het allemaal toch even wennen, dat is toch niet zoals in Nederland. Er komen daar namelijk eigenlijk nooit HBO-verpleegkunde studenten uit Nederland om er onderzoek te gaan doen, wat voor het personeel toch ook wel anders was. Maar nu na drie dagen begint alles te landen en hebben we inmiddels de eerste interviews bij de patiënten kunnen doen.

Maar naast dit onderzoek doen we natuurlijk ook nog andere dingen hier in Suriname! Zo zijn we vrijdag avond met de oma van Michelle een rondje wezen wandelen door de wijk, dit doet zij elke week, maar was zeker heel bijzonder omdat zij heel veel kon vertellen over alle verschillende bomen en vruchten die hier gewoon langs de weg staan.

Ook is het deze week een vastenweek in het hindoeïsme (nawratam puja), om deze reden waren we uitgenodigd door de oma van Michelle om mee te gaan naar een dienst in de mandir (tempel), überhaupt al iets heel bijzonders om zo’n tempel te kunnen bekijken, maar al helemaal om zo’n dienst mee te kunnen maken. Wat ik daarnaast ook wel heel speciaal vond van de priester (pandit), hij had gezien dat er een aantal gasten waren (wij) die waarschijnlijk geen Hindi spraken dus hij vertaalde zijn preek ook in het Nederlands. Zo konden we er ook nog wat verstaan. Na afloop van de dienst werd er met z’n alle roti gegeten!

Woensdag avond heb ik samen met twee huisgenoten eens iets gedaan wat ik misschien niet had verwacht om te doen hier in Suriname. Namelijk naar de bioscoop geweest, naar de film Black Panther. Daarbij verbaasde het me ook nog eens hoe luxe deze bioscoop eigenlijk was, met heerlijke relax stoelen en een goede airco.

Maar naast alle gezelligheid hier, zijn we ook enigszins bezig met een soort van gezond leven en heb ik dan ook maar een abonnement afgesloten bij de sportschool en zwembad wat hier in de buurt zit. Waar ik ook Zumba lessen kan gaan volgen.

Zo al met al een heerlijk weekje achter de rug en nu dus tijd om heerlijk te genieten van het weekend en ons voor te bereiden op de nieuwe week die komen gaat!