Kennismaking in het ziekenhuis en het onderzoek - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Susanne Kwakernaak - WaarBenJij.nu Kennismaking in het ziekenhuis en het onderzoek - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Susanne Kwakernaak - WaarBenJij.nu

Kennismaking in het ziekenhuis en het onderzoek

Blijf op de hoogte en volg Susanne

17 Maart 2018 | Suriname, Paramaribo

Afgelopen woensdag (14 maart) zijn we voor een kennismaking met onze begeleider en de verpleegkundig directrice naar het ziekenhuis geweest. We hadden hier om 11.00 uur een afspraak en zoals wij gewend zijn, kom je natuurlijk ruim van te voren aan. Dus wij waren er al om kwart voor 11, om vervolgens driekwartier te kunnen wachten tot er daadwerkelijk tijd was voor ons.

Het onderzoek wat ik ga doen, doe ik samen met mijn twee studiegenoten Lisa en Michelle en zal uitgevoerd worden in het Sint. Vincentius ziekenhuis. Het Sint. Vincentius ziekenhuis is een Rooms-Katholiek Ziekenhuis, wat een van de betere ziekenhuis is in Suriname. Voor ons bezoek aan het ziekenhuis hadden we al wel het een en ander gehoord over het ziekenhuis van twee van onze huisgenoten, zij lopen er namelijk ook stage. Wat ik wel erg bijzonder vond aan het ziekenhuis, is hoe open alles is, er is vrij veel buiten waarbij veel dan toch wel overdekt is. Dit geeft van alle kanten mooi uitzicht op de verschillende binnentuinen.

We werden in het Ziekenhuis in ieder geval zeer hartelijk ontvangen en hebben nogmaals besproken wat onze plannen zijn voor de komende weken in het ziekenhuis. Zo hebben we samen met de infectieverpleegkundige, zij gaat ons begeleiden, een planning gemaakt voor de verschillende afdeling waar ons onderzoek zal gaan plaats vinden. Daarbij hebben we besproken dat we drie dagen in de week in het ziekenhuis aanwezig zullen zijn voor het onderzoek (van dinsdag t/m donderdag) en de andere dagen thuis aan de slag kunnen, aangezien er voor ons in het ziekenhuis geen internet mogelijkheden zijn.

Na het eerste gesprek werden we door de infectieverpleegkundige gelijk uitgenodigd om een klinische les van haar bij te wonen in het begin van de middag. Maar daarbij werd er wel gelijk op gewezen dat het uitermate belangrijk was dat we dan nog wel eerst te eten zouden krijgen, want anders zouden we volgens de verpleegkundig directrice veel te lang zonder eten zitten en dat zou echt niet kunnen. Voldoende en op tijd eten is een zeer belangrijk punt onder de Surinamers. Dit werd dan ook gelijk voor ons geregeld bij de keuken van het Ziekenhuis. We krijgen overigens elke stagedag een warme maaltijd in het ziekenhuis, welke eigenlijk altijd bestaat uit, rijst met wat kip en groenten.

Het onderzoek dat we gaan doen, heeft als titel ‘Better safe, then Sorry’ en is gericht op de infectie preventie van een voetulcus (wond) bij diabetes patiënten. Uit ons vooronderzoek is namelijk gebleken dat relatief gezien het aantal amputaties wat in Suriname wordt uitgevoerd als gevolg van diabetes, veel hoger ligt dan het aantal amputaties in Nederland. De cijfers mogen dan wel gelijk zijn, maar het verschil zit erin dat er in Suriname 75000 mensen diabetes hebben en in Nederland dit er 1.2 miljoen zijn. Een oorzaak van deze grote getallen amputaties die worden uitgevoerd is mogelijk door het vele voorkomen van geïnfecteerde wonden wat uiteindelijk dus leidt tot de amputatie.

Wat gaan wij nou precies doen:
We gaan dit onderzoek uitvoeren op vier afdelingen, namelijk de afdeling interne, chirurgie, poli chirurgie en diabetes poli. We willen uitzoeken wat de precieze cijfers zijn binnen het Sint. Vincentius ziekenhuis. Hoe momenteel de wondzorg wordt uitgevoerd en in hoeverre patiënten op de hoogte zijn van hun ziekte diabetes met de risicofactoren van een wond en infectie hiervan. Door dit bij elkaar te leggen, hopen we voor het ziekenhuis een goed beargumenteerd advies neer te kunnen leggen wat zij kunnen gebruiken om hun zorg nog verder te optimaliseren. Maar daarnaast hopen wij zelf ook mee te mogen leren van de mensen binnen het ziekenhuis. Dat dus in een vogelvlucht, wat ons onderzoek inhoud.

Aanstaande dinsdag is het dan echt zover en gaan we beginnen op onze eerste afdeling in het ziekenhuis! Maar nu dus eerst nog maar genieten van het prachtige weer hier in Suriname.

• 17 Maart 2018 - 15:27

Hendry Dekker:

Hoi Suzanne. Wat verwoord je alles mooi. Heb net je tweede verslag gelezen, echt mooi. Wat een onderneming allemaal. Flink hoor. Ik hoop dat je je draai vindt en je onderzoek naar behoren verloopt. Ik kijk alweer uit naar het derde verslag. TOY TOY TOY gr hendry.

• 17 Maart 2018 - 18:26

Anja:

Heel veel suk6 met jullie "better safe, then sorry" - onderzoek!!!!
    Liefs en XXX ons

• 17 Maart 2018 - 18:48

Anja Dekker:

Succes daar Suus! Mooi om te lezen! Dikke

• 18 Maart 2018 - 10:04

Dimaranca:

Lieve Suzannne wat een belangrijk en goed onderzoeksonderwerp.....preventie preventie preventie ........als oud fysiotherapeute ben ik nog altijd de regel ""voorkomen is beter dan genezen "" toegedaan .....Zet 'm op ,heel veel plezier en uiteraard succes met alles ,waarbij je in dit land misschien ??? ook wat geduld moet hebben ......veel liefs uit een berenkoud holland Dimaranc