Voorbereiden voor Suriname - Reisverslag uit Leiden, Nederland van Susanne Kwakernaak - WaarBenJij.nu Voorbereiden voor Suriname - Reisverslag uit Leiden, Nederland van Susanne Kwakernaak - WaarBenJij.nu

Voorbereiden voor Suriname

Blijf op de hoogte en volg Susanne

12 Februari 2018 | Nederland, Leiden

Het komt dan nu steeds dichterbij, mijn reis naar Suriname. Inmiddels is de eerste voorbereidingsweek van de Minor International Health and Development. Maar eerst zal ik eens vertellen wat nu eigenlijk de bedoeling is van deze trip naar Suriname, het heeft namelijk wel een ander doel dan mijn vorige reis naar Ghana.

Momenteel ben ik bezig met de opleiding HBO-Verpleegkunde aan de Hogeschool in Leiden. Een onderdeel van de opleiding is het volgen van een minor (soort keuzevak). Hierin zijn er veel verschillende vakken waar je uit kunt kiezen en de minor International Health and Development is daar er één van. Om hieraan deel te kunnen nemen heb ik vorig jaar (mei 2017) deel genomen aan de selectieprocedure hiervoor om 1 van de 20 geselecteerde studenten te zijn die deze minor mogen volgen. Na deze selectieprocedure ben ik opzoek gegaan naar medestudenten die met mij mee wilden, al was nog niet duidelijk waarheen dat zou zijn. Hierbij ben ik Michèlle en Lisa tegen gekomen en hebben we besloten om naar Suriname te willen, dit ook omdat Michèlle van Surinaamse afkomst is. In Suriname zijn wij verbonden aan het Sint. Vincentius Ziekenhuis in Paramaribo. Waar wij in kader van de minor een onderzoek zullen gaan uitvoeren naar de infectiepreventie bij mensen met diabetes en een voetulcus (een wondje op hun voet). Maar hierover zal ik in een latere blog nog eens terug komen!

Als je dan aangenomen bent en na lange discussies met het ziekenhuis dan eindelijk het akkoord hebt dat we als groep mogen komen, gaat het voorbereiden pas echt beginnen. Zo zijn we in oktober 2017 wezen eten bij Warum Mini in den Haag om eens te proeven van de echte Surinaamse keuken en dat is zeker niet tegen gevallen! Daarnaast hebben we natuurlijk ook vliegtickets gekocht en werd de datum van vertrek echt bekend, namelijk Zaterdag 10 maart om 11.20 met KLM vanaf Schiphol naar J.A.Pengel in Suriname. Ook ben ik samen met Lisa opzoek gegaan naar een geschikt studenten huis om daar 3 maanden te kunnen vertoeven, dit is het studentenhuis in de toscastraat geworden. En laat het dan per toeval net zo zijn dat dit werkelijk om de hoek is bij de grootouders van Michèlle, waar zij zal verblijven.

Naast het vliegticket en studentenhuis nog een ander zeer belangrijk praktisch ding, namelijk een visum. Omdat we er stage gaan lopen is een toeristen kaart niet voldoende en zijn we naar het Consulaat in Amsterdam geweest, gelukkig verliep dit nog wel soepel. Er werd ons wel op het hart gedrukt dat we in de eerste 30 dagen echt naar de vreemdelingendienst moeten in Paramaribo. Anders mag je namelijk geen 90 dagen blijven.

Wat een zeer leuk onderdeel van de voorbereiding was, was de uitnodiging bij Michèlle thuis, om daar nog eens te proeven van de Surinaamse keuken. In de vorm van heerlijk eten maar daarbij ook kippenhartjes en maagjes… we zullen gaan zien of we dat in Suriname ook te eten gaan krijgen. Maar naast het overheerlijke eten hebben we ook veel tips en uitleg gehad over Suriname en wat we hier wel en niet kunnen doen.

Maar vooruit nu zijn er nog een kleine 4 weken over om al mijn spullen bij elkaar te verzamelen. Dus mocht er nog iemand goede tips hebben om bepaalde dingen mee te nemen, dan hoor ik het graag!

  • 12 Februari 2018 - 16:43

    Ina Schippers:

    Hoi Susanne....wat een leuk verhaal is dit....Ik ben nu al benieuwd naar het volgende....
    Heel veel succes met alle voorbereiding......en alvast een hele leuke stage toegewenst!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Susanne

Actief sinds 13 Jan. 2015
Verslag gelezen: 338
Totaal aantal bezoekers 16615

Voorgaande reizen:

10 Maart 2018 - 07 Juni 2018

Minor International Health Development Suriname

06 April 2015 - 26 Juli 2015

Hand in Hand Community Ghana

Landen bezocht: