Week 2 - Reisverslag uit Nkoranza, Ghana van Susanne Kwakernaak - WaarBenJij.nu Week 2 - Reisverslag uit Nkoranza, Ghana van Susanne Kwakernaak - WaarBenJij.nu

Week 2

Blijf op de hoogte en volg Susanne

19 April 2015 | Ghana, Nkoranza

Vanaf deze week heb ik mijn eigen dagprogramma wat ik ongeveer zal moeten volgen. Zelf vind ik het fijn om te weten wat je ongeveer moet doen. En loop ik er voor mijn gevoel een stuk minder verloren bij.
Ook is de andere vrijwilliger terug van zijn vakantie waardoor ik iemand heb die me een beetje mee kan nemen en nog verschillende dingen uitleggen. Ook ben ik nu echt gaan proeven van het Ghanese eten, zondag avond hadden we Fufu, een soort deegbal in soep. Smaakte erg lekker, wel een hele aparte manier van eten met je handen. Ook heb ik van de week Bankoe op. Opnieuw een soort deegbal in een soepje, dit was wel een stuk pittiger. Als ontbijt heb ik Donderdag John Hawk op, een papje met mais, sojabonen en verder weet ik niet wat erin zat. Maar smaakte ook erg goed samen met vers brood. Wat hier ook veel wordt gegeten is rijst, met hierbij dan een soort tomatensausje. Waar eigenlijk ook niks mis is. Daarnaast heb ik ook iets anders gegeten wat ik eigenlijk nog nooit had gegeten en dat waren noodles (Indormie). In plaats van in het restaurant eten heb ik nu verschillende keren eten gehad uit de keuken waarvandaan de kinderen ook te eten krijgen. Dit is de reden waarom het meer Ghanese gerechten. Wat ik hierdoor wel merk is dat mijn maag dit absoluut niet gewend is en een soort gaat protesteren. Dat betekend voor mij las hebben van maagzuur en hiervoor natuurlijk niks meegenomen. Dus toch maar een beetje voorzichtig doen hiermee. Helaas wordt ik verder weinig vlees gegeten, hetgene wat ik in NL juist zo lekker vind. Maar wordt er meer vis gegeten, wat ik dan weer minder lekker vind.
Voor mijn gevoel is deze week heel snel voorbij gegaan. Dus als alle weken zo voorbij zijn is het eigenlijk maar een korte periode voor 3 maanden. Al vinden ze het thuis toch wel lang genoeg om zo lang en ver weg te gaan.
Nu na twee weken begin ik ook te wennen aan de warmte, alleen ’s nachts wanneer er soms geen elektriciteit is en dus geen ventilator is het nog wel erg warm. Maar voor mijn gevoel slaap ik sowieso nog erg slecht, maar daar heb ik vaak last van wanneer ik niet in mijn eigen bed slaap. Dat betekend wel dat ik nog erg moe ben, aangezien ik ’s ochtends om 5.30 gewoon wakker ben ongeacht het tijdstip dat ik ben gaan slapen.
Nog wat anders om helemaal gek van te worden af en toe zijn alle muggen hier. Ik ben inmiddels van alle kanten volledig leg gestoken, mijn benen zijn op dit moment het ergste. Dan zou je denken doe gewoon een lange broek aan. Maar die heb ik al aan. Daar prikken ze namelijk gewoon doorheen. Het is voor mij nog een raadsel wanneer ze nou precies prikken, maar ik denk zelf met name aan het einde van de middag. Maar voor mijn gevoel ben ik de enige die er zoveel last van heeft.
Van de week heeft zich het eerste voorval voorgedaan. Ik ben door een van de kinderen gebeten in mijn arm. Het is niet ernstig verder er valt ook niets aan te zien. Maar dat was wel net op het verkeerde moment, namelijk slecht geslapen, last van maag, hoofdpijn en Alex was jarig. Dit alles maakte dat dit opnieuw een zware dag voor mij was.
Maar alles bij elkaar heb ik het hier erg naar mijn zin. Al mis het stiekem toch ook wel om gewoon lekker thuis te zijn bij mijn eigen familie en vriend.!

  • 19 April 2015 - 13:15

    Henk:

    Genoeg ontberingen zo al met al. Vooral de muggen lijkt me vervelend! Je hebt blijkbaar erg lekker bloed. Gebruik je muggenspul met veel deet erin? Zo niet dan gaan doen daar houden muggen weer niet van. Leuk om je verslag te lezen en fijn om te zien dat je je minder ontheemd voelt. Groetjes uit Meppel

  • 20 April 2015 - 08:33

    Tineke:

    Lieve Suus,

    Alweer de tweede week van je grote avontuur.
    Fijn om te weten dat je je draai een beetje hebt gevonden.
    En af en toe een dip, ja daar moet je dan weer doorheen.
    Veel succes deze week , en ik kijk nu alweer uit naar je volgende
    reisverslag. Liefs Papa en Mama

  • 23 April 2015 - 10:29

    Anja Dekker:

    Lieve Susanne prachtig om te lezen wat je allemaal mee maakt! Top! Mag je ook foto's hierop zetten? Suus pas goed op jezelf en heel veel succes! Ik kijk uit naar het volgende reisverslag! Dikke kus en knuffel uit Meppel. Liefs Henk, Anja, Tara & Bas. XXXX

  • 24 April 2015 - 09:22

    Gerda:

    Hallo Suus,

    Ja, mijn computertje is weer gereed en nu heb ik weer wat meer overzicht. Op zo'n tablet is het allemaal zo klein. IK lees je verslagen met veel plezier. Fijn dat je nu een mooi dagprogramma hebt. EN ja, was ik nu bij je geweest dan had je van mij omeprazol gekregen voor je maag maar helaas... Fijn dat je een beetje gewend raakt en ik denk dat je vooral veel plezier beleeft met de specail attention momenten met de kinderen.
    Lekker knuffelen met Mirjam . Heel veel plezier nog en succes daar ! Drie lekkere pakkerd zend ik je mee.
    Liefs Gerda

  • 25 April 2015 - 10:04

    Susanne Kwakernaak:

    Ik zou inderdaad foto's erop kunnen zetten, maar dit kost erg veel tijd en erg veel geld. Dus waarschijnlijk zal ik pas de foto's erop zetten wanneer ik weer thuis ben.

  • 27 April 2015 - 22:19

    Oma En Opa:

    hallo lieve meid,
    Gerda heeft even aan oma laten zien hoe zij een berichtje naar jou kan sturen, Oma las alleen maar die kleine berichtjes die in de mail staan, dus niet de volledige tekst. NU gaat ze oefenen. Dus ik ben benieuwd of het lukt. Heel veel groetjes van oma en opa en gerda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Susanne

Actief sinds 13 Jan. 2015
Verslag gelezen: 269
Totaal aantal bezoekers 16616

Voorgaande reizen:

10 Maart 2018 - 07 Juni 2018

Minor International Health Development Suriname

06 April 2015 - 26 Juli 2015

Hand in Hand Community Ghana

Landen bezocht: